Čtenářská gramotnost

Projektové dny na 1. stupni – podzim 2019


Projektové dny na 1. stupni byly zaměřeny na čtenářskou gramotnost. Jejich hlavním cílem bylo motivovat děti ke čtení a ukázat jim, co všechno jim čtení a knihy mohou nabídnout.


Žáci v 1. A se v projektových dnech zaměřili s paní učitelkou Slavíkovou na zážitkové čtení a poslech nejznámějších českých pohádek. Navštívili knihovnu a stali se ilustrátory vlastní knihy. Děti hledaly pohádkové dvojice, představily ostatním svou oblíbenou knihu nebo pohádku a vyrobily si záložky s pohádkovými postavami.

Děti v 1. B si přinesly do školy své knihy, které mají rády, z kterých jim rodiče čtou. Povídaly si s paní učitelkou Šírkovou o knížkách, také o tom, kdo jim je čte, jestli se vůbec u nich doma čte... Každý žák svou oblíbenou knihu představil ostatním, ukázal obrázky. Výstupem projektu byla výstavka knížek, kterou si prvňáčci ve třídě udělali.

Projektové vyučování ve 2. A vyplnila beseda o knihách. Děti s paní učitelkou Žižlavskou diskutovaly o tom, co čtou, co se jim líbí, co je zajímá. Kde a jak uchováváme knihy, jak se s knihami zachází, více se tento týden četlo. Druháčci si namalovali pohádkové hrdiny a ilustrace do knížky. Součástí projektových dnů byla knihovnická lekce v místní knihovně.

Během projektových dnů si žáci 2. B s paní učitelkou Vlčkovou přečetli knihu Kosprd a Telecí. Při čtení této knihy si vyzkoušeli práci s čtenářskými pytlíčky. Děti si losovaly z aktivit před čtením, při i po čtení. Paní učitelka dětem představila knihu od p. Staré „A pak se to stalo!“, ke které si pak vyplnily pracovní list. Ve středu si děti přinesly svoje knihy, navzájem si je představily a začetly se do nich. V pátek si všichni společně přečetli „Jak pejsek s kočičkou oslavili 28. říjen“ a zpracovali pracovní list.

Děti ve 3. A se seznámily s ukázkami dětských knih českých i zahraničních autorů, např. Pejsek a kočička, Mach a Šebestová, Pipi Dlouhá punčocha, Malý princ a další.

Děti si také přinesly svou oblíbenou knihu, následně jí představily a snažily se získat přízeň svých spolužáků. Nakonec třída hlasovala o nejvíce zajímavou knihu. Třeťáci byli s paní učitelkou Ševčíkovou také navštívit naší městskou knihovnu, kde si pro ně připravila program paní knihovnice. V rámci výtvarné výchovy pak vytvářeli různé kresby, ilustrace k ukázkám, plakáty i záložky do knih. Na závěr projektu zhodnotili žáci jednotlivé aktivity a diskutovali o významu četby v jejich životě.

Projektové dny ve 3. B byly také zaměřené na čtenářskou gramotnost. Děti se seznámily s oblíbenou knihou „Krysáci“. V úvodní části si děti podle pravidel čtenářské dílny přečetly jednu kapitolu z knihy a potom následovaly úkoly, které se týkaly porozumění textu, improvizace a výtvarného zpracování textu, jež pro ně připravila paní učitelka Tobolíková. Vše probíhalo v klidné a ničím nerušené atmosféře a každý pracoval svým tempem. Po dokončení pracovních listů si každý vyrobil svého vlastního krysáka z papíru. Ti teď zdobí topenářské trubky na hasičovně.  Zbytek času vyplnila beseda o vlastních oblíbených knížkách, které děti čtou doma.

V rámci projektového vyučování ve 4. A si žáci vyzkoušeli práci v týmu. Pětičlenné skupiny dětí se učily, jak důležité je spolupracovat, rozdělit si role a pomáhat si. Jejich projekt se prolínal hodinami češtiny, angličtiny i výtvarné výchovy. Kromě paní učitelky Vlčové se na jeho přípravě podílela i paní učitelka Dvořáková. Výsledkem této spolupráce je několik zdařilých komiksů s anglickými texty, které byly odeslány i do soutěže v Aj. Samozřejmě, že čtvrťáci nezapomněli ani na české knížky. Jejich čtenářská dílna v Čj byla věnována knize Zdeňka Svěráka „Pan Buřtík a pan Špejlička“. Děti si zahrály i na spisovatele a zkoušely „domýšlet“ příběh hlavních postav knihy.

Během projektového týdne žáci 4. B s paní učitelkou Coufalíkovou využili nabídky k návštěvě knihovny, kde byly děti seznámeny nejen s prostředím knihovny, ale po přečtení textu paní knihovnicí zpracovaly pracovní listy ke knize Pipi dlouhá punčocha. Věříme tomu, že prostředí knihovny malé čtenáře zaujalo a naroste počet zájemců o půjčování a čtení dětských knih. Ve škole pak čtvrťáci ve vyučování pokračovali čtenářskou dílnou. Závěrem děti samostatně zpracovaly pracovní listy, které pak s paní učitelkou společně vyhodnotily.

V 5. A probíhaly projektové dny ve středu a ve čtvrtek. V rámci čtenářských dílen se žáci snažili dokončit příběh a přijít na možné řešení záhady – Jak se k babičce drsňačce dostaly diamanty? A proč jsou schované v plechovce od sušenek? Většinu času se děti ale věnovaly jejich oblíbené knížce, kterou čtou s paní učitelkou Brhlíkovou v rámci mimočítankové četby – Hoši od Bobří řeky. Také se inspirovali sbíráním a plněním 13 bobříků. Je to náročnější, než by se zdálo. Avšak bobřík mlčení jim (a hlavně paní učitelce ) přišel během čtení a vyplňování pracovního listu velmi vhod. Vydržet mlčet po delší čas, nepít v hodině, nemluvit po cestě do šatny, obejít sokolovnu se zavázanýma očima, trefit 3 kamínky po sobě do daného místa… A to páťáci s bobříky teprve začali. Ale už se všichni těší, až budou moci hrdě říct, že se každému z nich podařilo všechny bobříky splnit.

Žáci v 5. B realizovali s paní učitelkou Kašparovou také čtenářskou dílnu a zaměřili se především na aktivní čtení s jasným cílem. Po přečtení části textu žáci předvídali, co asi bude dál, kladli si otázky v průběhu četby, hodnotili kvalitu textu, vžívali se do časoprostoru a postav, propojili text s tím, co už znají, vyjádřili své nadšení nebo zklamání, sdíleli své prožitky z přečteného textu a porovnali je s ostatními. Děti si přinesly knihy z domova, nebo vypůjčené z veřejných knihoven. Dílničky je moc bavily.


Mgr. Anna Vlčová

Základní škola Němčice nad Hanou

Ředitelka školy:
Mgr. Hana Matušková 
582 386 579, 606 605 214
skola@zsnemcicenh.cz

Sborovna (omlouvání žáků):
582 386 537

Kancelář:
Jana Kantorová, 
Vanda Dokoupilová
582 386 259 

Školní družina:
582 386 263

Školní poradenské pracoviště:
PhDr. Magdalena Nováková
582 386 202, 776 280 820
magdal.novak@seznam.cz

Vedoucí jídelny:
Václava Budíková
582 386 050

Cookies - © 2024 ZŠ Němčice nad Hanou